تحسين الخدمات الإلكترونية المصرفية و دورها في تطوير الميزة التنافسية للبنوك الإسلامية : دراسة تطبيقية على البنوك الإسلامية الأردنية في إقليم الشمال

Other Title(s)

The role of electronic banking services in improving the competitive advantage of Islamic banks : an empirical study on the Jordanian Islamic Banks in the Northern Region)‎

Joint Authors

أرتيمة، هاني جزاع عبد الكريم
الطالب، غسان سالم

Source

مجلة الزرقاء للبحوث و الدراسات الإنسانية

Issue

Vol. 11, Issue 2 (31 Dec. 2011), pp.78-90, 13 p.

Publisher

Zarka Private University Deanship of Scientific Research and Graduate Studies

Publication Date

2011-12-31

Country of Publication

Jordan

No. of Pages

13

Main Subjects

Financial and Accounting Sciences
Religion
Islamic Studies

Topics

Abstract AR

هدفت هذه الدراسة إلى قياس الخدمات الإلكترونية المطبقة في البنوك الإسلامية، و دورها في تبني ميزة تنافسية، من خلال التركيز على الخدمات المصرفية الإلكترونية المرافقة، باعتبارها حقلا من حقول المعرفة التسويقية الحديثة، نظرا لما تتصف به الخدمات المصرفية من نمطية عالية في مضمونها و محتواها، فقد كان لزاما على الإدارة المصرفية أن تبحث عن وسائل و أساليب أخر ى، تستطيع من خلالها التنافس و الحصول على نتائج أفضل.

فإذا كان من الصعب أن تكون الخدمة المصرفية في جوهرها أحد مجالات التنافس و إبراز الميزة التنافسية أو النسبية، فإن جودة هذه الخدمة وأسلوب تقديمها ربما كان المجال الوحيد للتنافس.

و قد تم إجراء هذه الدراسة على المصارف الإسلامية العاملة في إقليم الشمال (جرش، و عجلون، و إربد، و المفرق ) و البالغ عددها ( 15 ) فرعا.

و تم اختيار عينة عشوائية من موظفي البنوك موضوع البحث بلغت ( 100 ) موظف، و تم توزيع الاستبانات عليهم، و تم استرجاع ( 80 ) استبانة صالحة للتحليل، و استبعاد ( 20 ) استبانة.

و توصلت الدراسة إلى عدة نتائج، كان من أهمها وجود علاقة بين استخدام الأنظمة الإلكترونية و بين مستوى الأداء في البنوك الإسلامية بدرجة عالية، و تبين أيضا أن هناك علاقة بين مشكلات استخدام الأنظمة الإلكترونية و بين مستوى الأداء في البنوك الإسلامية بدرجة عالية، وعلاقة إيجابية أيضا بدرجة كبيرة بين استخدام الأنظمة الإلكترونية و الأداء.

Abstract EN

This study aimed to measure the electronic services applicable to Islamic banks and their role in building competitive advantage through a focus on electronic banking services associated as a field of knowledge in modern marketing.

Because of the Standardization of banking services, it was necessary for the bank administration to look for means and other methods through which it can compete and get better results.

If it is difficult for a banking service, in essence, to be one of the areas of competition and highlight the relative competitive advantage, the quality of the service and style provided is the only area of competition.

The Islamic banks operating in the Northern region of Jordan (Jerash, Ajloun, Irbid, Mafraq) which are (15) branches were chosen as a random sample of (100) staff, and a questionnaires were distributed to them, only (80) were recovered to be identified suitable for analysis, and (20) questionnaires were excluded.

The study found a number of results the most important one is a relationship between the use of electronic systems and the level of performance in Islamic banks with a high degree, and also there is a relationship between the problems of the use of electronic systems and the level of performance in Islamic banks with a high degree, a significant positive relationship between the use of electronic systems and performance.

American Psychological Association (APA)

أرتيمة، هاني جزاع عبد الكريم والطالب، غسان سالم. 2011. تحسين الخدمات الإلكترونية المصرفية و دورها في تطوير الميزة التنافسية للبنوك الإسلامية : دراسة تطبيقية على البنوك الإسلامية الأردنية في إقليم الشمال. مجلة الزرقاء للبحوث و الدراسات الإنسانية،مج. 11، ع. 2، ص ص. 78-90.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-292502

Modern Language Association (MLA)

أرتيمة، هاني جزاع عبد الكريم والطالب، غسان سالم. تحسين الخدمات الإلكترونية المصرفية و دورها في تطوير الميزة التنافسية للبنوك الإسلامية : دراسة تطبيقية على البنوك الإسلامية الأردنية في إقليم الشمال. مجلة الزرقاء للبحوث و الدراسات الإنسانية مج. 11، ع. 2 (كانون الأول 2011)، ص ص. 78-90.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-292502

American Medical Association (AMA)

أرتيمة، هاني جزاع عبد الكريم والطالب، غسان سالم. تحسين الخدمات الإلكترونية المصرفية و دورها في تطوير الميزة التنافسية للبنوك الإسلامية : دراسة تطبيقية على البنوك الإسلامية الأردنية في إقليم الشمال. مجلة الزرقاء للبحوث و الدراسات الإنسانية. 2011. مج. 11، ع. 2، ص ص. 78-90.
https://search.emarefa.net/detail/BIM-292502

Data Type

Journal Articles

Language

Arabic

Notes

يتضمن مراجع ببليوجرافية : ص. 88-90

Record ID

BIM-292502